Εναέριος χώρος

Η Ελλάδα έχει επίσης αιγιαλίτιδα ζώνη, για τις ανάγκες αεροπλοϊας και αστυνομίας της, πλάτους 10 ν.μ. που καθιερώθηκε με το Π.Δ. 6/18 Σεπτεμβρίου 1931 «περί καθορισμού πλάτους χωρικών υδάτων, όσον αφορά τα ζητήματα της Αεροπορίας και Αστυνομίας αυτής» (ΦΕΚ Α’ 325).

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Τουρκία ενώ μέχρι το 1975 και για 44 συνεχή έτη ανεγνώριζε και σεβόταν τη ρύθμιση αυτή των 10 ν.μ., έκτοτε προβάλλει αμφισβητήσεις της, προβαίνοντας σε συνεχείς παραβιάσεις του Ελληνικού Εναέριου Χώρου. Μάλιστα, σχηματισμοί Τουρκικών μαχητικών, συχνότατα οπλισμένων, όχι μόνο παραβιάζουν το αμφισβητούμενο πλέον από την Τουρκία τμήμα του ελληνικού εναερίου χώρου μεταξύ 10 και 6 ν.μ., αλλά διεισδύουν σε μεγάλο βάθος, και πέραν των 6 ν.μ.,εντός δηλαδή του τμήματος του ελληνικού εναερίου χώρου που η Τουρκία αναγνωρίζει, ενώ συχνά σημειώνονται υπερπτήσεις του εδάφους των ελληνικών νήσων.

 

Σχετικώς θα πρέπει να επισημανθεί ότι η Ελλάδα, σε τήρηση των διεθνών διαδικασιών, είχε προβεί χωρίς καθυστέρηση, στη γνωστοποίηση της ανωτέρω νομοθεσίας περί του εθνικού εναερίου χώρου της, προκειμένου να έχει έννομες συνέπειες σε διεθνές επίπεδο και, ειδικότερα, έναντι των γειτονικών κρατών.

 

Πράγματι, βάσει της σχετικής υποχρέωσης της Ελλάδας από το Παράρτημα «F» περί αεροναυτικών χαρτών της Σύμβασης των Παρισίων 1919 για την Εναέρια Κυκλοφορία, η Ελλάδα προέβη στη γνωστοποίηση προς την CINA (Διεθνής Επιτροπή Αεροναυτιλίας) χαρτών εναερίου χώρου, καθορισμού αεροδιαδρόμων, καθώς και των σημείων transit στα βόρεια και ανατολικά σύνορά της. Οι χάρτες αυτοί αποτυπώνουν το εξωτερικό όριο του ελληνικού εναέριου χώρου στα 10 ν.μ.

 

Με τη θέση σε ισχύ του Παραρτήματος 4 της Σύμβασης του Σικάγου 1944 που αφορά στους Αεροναυτικούς Χάρτες, οι πρώτοι αεροναυτικοί χάρτες του ICAO, που δημοσιεύθηκαν το 1949, είχαν ως βάση τους χάρτες της CINA. Στη δεύτερη δημοσίευσή τους το 1955, νέοι αεροναυτικοί χάρτες συμπεριελήφθησαν, τους οποίους η Ελλάδα δημοσίευσε με σαφή περιγραφή των εξωτερικών ορίων του εθνικού εναερίου χώρου στα 10 ν.μ. Υπογραμμίζεται σχετικά, ότι οι αντίστοιχοι τουρκικοί αεροναυτικοί χάρτες συμπεριλαμβάνουν επίσης τα εξωτερικά όρια του ελληνικού εθνικού εναερίου χώρου στα 10 ν.μ.

 

Κατά τις Περιοχικές Συνδιασκέψεις των Παρισίων (1952) και της Γενεύης (1958) για την Πολιτική Αεροπορία, καθορίσθηκαν τα όρια του FIR Αθηνών, με βάση τα εξωτερικά όρια της αιγιαλίτιδας ζώνης και του εναερίου χώρου. Ακόμη, στα πρακτικά της Περιοχικής Συνδιάσκεψης του 1958 γίνεται σαφής αναφορά στους ελληνικούς αεροναυτικούς χάρτες, που κοινοποιήθηκαν στον ICAO το 1955 και απεικονίζουν τα όρια του ελληνικού εναέριου χώρου στα 10 ν.μ. Η Τουρκία συμμετείχε σε αυτές τις Περιοχικές Συνδιασκέψεις χωρίς να υποβάλει ενστάσεις όσον αφορά το εύρος των 10 ν.μ. του ελληνικού εθνικού εναερίου χώρου. Στις Συνδιασκέψεις αυτές εγκρίθηκε και ο σχετικός χάρτης του Ευρωπαϊκού Σχεδίου Αεροναυτιλίας.

 

Εκ νέου επίσημη γνωστοποίηση του ορίου των 10 ν.μ., όπως ορίζεται με το Προεδρικό Διάταγμα του 1931, περιελήφθη στο Εγχειρίδιο Αεροναυτικών Πληροφοριών, το οποίο εκδόθηκε, σύμφωνα με το Παράρτημα 15 της Σύμβασης του Σικάγου, από τις αρμόδιες Αρχές για την Πολιτική Αεροπορία (AIP Greece, vol. I, RAC 0-1.2.1).

 

Τέλος, το καθεστώς των 10 ν.μ. είναι σε ισχύ από το 1931, όταν εκδόθηκε το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα και εφαρμόσθηκε ομοιόμορφα, χωρίς οποιαδήποτε διαμαρτυρία όσον αφορά στη νομική του βάση εκ μέρους τρίτων χωρών.

 

Είναι προφανές ότι η όψιμη αυτή αμφισβήτηση εκ μέρους της Τουρκίας του εύρους του ελληνικού εναερίου χώρου, αποτελεί μέρος της γενικότερης επιδίωξης της τουρκικής πολιτικής για αναθεώρηση του status quo στο Αιγαίο. (Από την επίσημη ιστοθέση του Υπ.Εξ.)

 

 

 

 

Advertisements

2 thoughts on “Εναέριος χώρος

  1. Η κυβέρνηση υπέκυψε τελικώς στο μόνιμο τουρκικό αίτημα να καταργηθούν στο Αιγαίο τα ελληνικά μόνιμα πεδία βολής, που καλύπτουν διεθνή και εθνικό εναέριο χώρο και έτσι «δεν έχει αντίρρηση», όπως αναφέρεται σε επίσημο έγγραφο, να παραχωρήσει μέρος του μόνιμου πεδίου βολής Ανδρου στην Τουρκία για αεροναυτική άσκηση χωρίς πυρά, όλο τον μήνα Ιανουάριο 2009. Τμήμα της περιοχής της τουρκικής άσκησης στην περιοχή της Ανδρου βρίσκεται μέσα στον εθνικό εναέριο χώρο, δεδομένου ότι απέχει μόλις 6 ν.μ. από τη νήσο Καλόγεροι βόρεια της Ανδρου και 6 ν.μ. από …τη Μύκονο.

    Αυτό δε τη στιγμή που η Τουρκία απορρίπτει την Οικουμενικότητα του Πατριαρχείου και την επαναλειτουργία της Σχολής της Χάλκης!

  2. Η πρόκληση στην Άνδρο σημειώθηκε στις 15.20 με την εισβολή των δύο F-16 στο νοτιοανατολικό μέρος του Πεδίου Βολής και ενώ βρίσκονταν σε εξέλιξη από το πρωί βολές πυροβόλων 7 φρεγατών και 9 πυραυλακάτων σε ανεμοδούριο που έσερνε αεροσκάφος με αλλεπάλληλες πτήσεις. Για τη χρήση του Πεδίου και την άσκηση με πραγματικά πυρά από ελληνικής πλευράς είχε γίνει εγκαίρως διεθνής αναγγελία. …. Οι επαναλαμβανόμενες τουρκικές προκλήσεις στο Πεδίο Βολής Άνδρου τα τελευταία χρόνια έχουν ως στόχο, σύμφωνα με στρατιωτικές πηγές, τη δημιουργία τετελεσμένων για χρήση της περιοχής και από την τουρκική αεροπορία καθώς δεσπόζει στο Κεντρικό Αιγαίο. Ήδη για τον Ιανουάριο το έχουν δεσμεύσει για αρκετές ημέρες απαιτώντας μάλιστα τα αεροσκάφη τους να πετάξουν στον εθνικό εναέριο χώρο, μεταξύ 6 και 10 ναυτικών μιλίων από την Άνδρο και τη βραχονησίδα Καλόγεροι. Η Ελλάδα έχει ήδη απορρίψει την τουρκική αναγγελία επιτρέποντας τις πτήσεις έξω από τα 10 ν.μ. (από τα Νέα)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s