Άγονη γραμμή

Επειδή ζούμε στη χώρα της φαιδράς πορτοκαλέας, φοβάμαι ότι ο ντόρος με τις υποθέσεις Παυλίδη 1 και Παυλίδη 2 κρύβει το πραγματικό σκάνδαλο στις άγονες γραμμές. Συνεπικουρούντων των Μέσων Μαζικού Επηρεασμού, για άλλη μια φορά αυτοεγκλωβιζόμαστε στο παίγνιο μεταξύ πολιτικών και κομμάτων, αντί να επικεντρωνόμαστε στο πραγματικό πρόβλημα. Εδώ κι ένα χρόνο ακούμε(;) τις εντεινόμενες αντιδράσεις κατοίκων διαφόρων νησιών, μικρών και μεγάλων, ακριτικών και μη, που έχουν μείνει χωρίς ακτοπλοϊκή συγκοινωνία επί μία ή περισσότερες εβδομάδες. Είναι τα νησιά της διαβόητης άγονης γραμμής, η οποία από μέσο παροχής ενός αυτονόητου δημόσιου αγαθού έχει μετατραπεί σε αίθουσα συμποσίου επιτηδείων. 

Από το Έθνος της 07.04.09
Από το Έθνος της 07.04.09

Το 1992 υπήρχαν 18 άγονες γραμμές με συνολική επιδότηση €1,3 εκατ., ενώ το 2009 ξεπερνούν τις 80 με συνολική επιδότηση, που αναμένεται να ξεπεράσει τα €100 εκατ. Μεταξύ 2003 και 2008 οι εφοπλιστές Α. Βεντούρης, Φ. Μανούσης και Γ. Αγούδημος μοιράστηκαν το 48% των συνολικών επιδοτήσεων (περίπου €250 εκατ.). Κι όμως τα πλοία της άγονης γραμμής είναι υπέργηρα, χαρακτηριστικά αργά (μέχρι 5½ ώρες για 4νμ ή 7χλμ), κατά κανόνα βρώμικα και οπωσδήποτε όχι φτηνά. Πώς γίνεται αυτό; Οι εφοπλιστές απέχουν από τους διαγωνισμούς για την κάλυψη δρομολογίων, προκειμένου να υποχρεώσουν την Πολιτεία να αυξήσει τις επιδοτήσεις, και αφού εξασφαλίσουν την επιδότηση της αρεσκείας τους, αφήνουν απλήρωτα τα πληρώματά τους, που προχωράνε σε επισχέσεις εργασίας και άλλα νομικά μέτρα κατά των πλοιοκτητών, με τα καράβια να ακινητοποιούνται σε κάποιο λιμάνι. 

Το 2008 είχαμε αλλεπάλληλες ακυρώσεις δρομολογίων στην άγονη γραμμή που έφεραν σε απόγνωση κατοίκους και φορείς πάρα πολλών νησιών σε όλο το Αιγαίο. Για τους ίδιους λόγους, η Τοπική Ένωση Δήμων & Κοινοτήτων Δωδεκανήσου ετοιμάζει προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο κατά του ελληνικού Δημοσίου. Εν ολίγοις, πετάμε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ σε σαπιοκάραβα, δεν έχουμε επαρκή ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών και από πάνω πληρώνουμε πρόστιμα γι’ αυτό το χάλι! Ζήτω η Ελλάς!! Ζήτωσαν οι υπεύθυνοι πολιτικοί μας!!! 

«Για τις ακτοπλοϊκές μεταφορές δίνονται σε σχέση με τις άλλες μεταφορές, όπως οι αερομεταφορές, οι μικρότερες επιδοτήσεις. Ως αποτέλεσμα ήταν να έχουμε πλοία μεγάλης ηλικίας και οι ακτοπλόοι να μη ναυπηγούν νέα. Επιδοτήσαμε περίπου 45% περισσότερο τα νέα πλοία σε σχέση με τα παλαιά για να έχουν οι επιχειρηματίες κίνητρο ώστε να πάρουν δάνεια και να κατασκευάσουν πλοία. Αν θέλουμε όμως σύγχρονα πλοία ακόμα και στις επιδοτούμενες γραμμές, θα πρέπει η πολιτεία να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη», δικαιολογείται ο γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Χρήστος Κουρούσης. «Έχουν καταφέρει οι Τούρκοι, με τα πλωτά ξενοδοχεία που έχουν κάνει, να πουλάνε τα νησιά μας τουριστικά, μισή τιμή, απ΄ ό,τι εμείς. Είναι τεράστιος πλούτος τα νησιά μας, αλλά χωρίς συγκοινωνία πώς να έρθει ο τουρίστας. Με το 1/3 των χρημάτων που δίνουν συνολικά για επιδοτήσεις, για Τήλο, Κάλυμνο, Καστελόριζο, Λειψούς, Σύμη θα έβαζαν ένα ταχύπλοο να ανεβαίνει τη μία μέρα, να κατεβαίνει την επόμενη», αντικρούει ο δήμαρχος Σύμης. Ώστε ναυπήγηση νέων ταχύπλοοων σκαφών, όπως τα πολύ πετυχημένα καταμαράν του Σπανού! Άλλο ένα απόστημα, που αποκαλύφθηκε σχετικά πρόσφατα …. 

Τοπικές αρχές από νησιά της Δωδεκανήσου ετοιμάζουν κι άλλη προσφυγή ενώπιον του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου κατά του Ελληνικού Δημοσίου αυτή τη φορά για μη ορθή εφαρμογή κοινοτικών κανόνων, διότι το Δημόσιο έχει αρνηθεί να αξιοποιήσει τις υπάρχουσες δυνατότητες για την ναυπήγηση νέων πλοίων, που θα μπορούσαν να λύσουν το ακτοπλοϊκό πρόβλημα και να βγάλουν τα νησιά από την απομόνωση. Η θέση των αρμοδίων ελληνικών αρχών ήταν εξαρχής ότι δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί η ναυπήγηση νέων πλοίων για την άγονη γραμμή και οι θιγόμενοι νησιώτες μέσα στην απόγνωσή τους άρχισαν να ψάχνουν καλύτερα την υπόθεση. Και, ω του θαύματος! Η Διεύθυνση Μεταφορών της Ε.Ε. τους διαβεβαίωσε ότι το πλοίο κάλλιστα μπορεί να χαρακτηριστεί ως έργο υποδομής και ως συνέχεια του λιμανιού καθώς και ότι είναι θέμα των ελληνικών αρχών να εξειδικεύσουν μέτρα και πολιτικές, ώστε να αξιοποιηθούν οι διαθέσιμοι ευρωπαϊκοί πόροι

Επιπλέον, η αρμόδια Επίτροπος της Κομισιόν, Ντανέτα Χούμπνερ, ξεκαθάρισε: «Τα διαρθρωτικά ταμεία μπορούν να χρηματοδοτήσουν ιδίως λιμένες και έχουν προβλεφθεί σημαντικές επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές. Θα μπορούσαν επίσης να συνεισφέρουν στην αγορά (νέων) πορθμείων που προορίζονται να εξυπηρετήσουν τα συγκεκριμένα νησιά, όμως αυτή η δυνατότητα υπόκειται στις προϋποθέσεις του κανονισμού για τα διαρθρωτικά ταμεία και το Ταμείο Συνοχής, το οποίο αφορά έργα που παράγουν έσοδα. (…) Ο κανονισμός για τα διαρθρωτικά ταμεία προβλέπει ήδη ευρύτερο φάσμα δραστηριοτήτων προς χρηματοδότηση στα ελληνικά νησιά μάλλον παρά στις περισσότερες άλλες περιφέρειες, καθόσον αναγνωρίζεται ότι αυτά παρουσιάζουν φυσικά και γεωγραφικά μειονεκτήματα. Προς τον σκοπό αυτόν, το Ευρωπαϊκό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς μπορεί στις περιπτώσεις των νησιών που καλύπτονται από τον στόχο για την περιφερειακή ανταγωνιστικότητα και την απασχόληση (όπως τα νησιά του νότιου Αιγαίου) να συμβάλει στη χρηματοδότηση επενδύσεων, που αποσκοπούν στη βελτίωση της δυνατότητας πρόσβασης…». Σε απλά ελληνικά, οι κουτόφραγκοι μας προσφέρουν ευρωπαϊκούς πόρους, για να λύσουμε οριστικά ένα χρόνιο πρόβλημα, αλλά το ρωμέικο δοβλέτι επιμένει να το κρατάει άλυτο χαραμίζοντας όλο και περισσότερους εθνικούς πόρους (δηλ. τους φόρους που πληρώνουμε) σε συγκεκριμένα πρόσωπα. Τώρα τρέχουν οι νησιώτες μπας και πειθαναγκάσουν το δοβλέτι να εντάξει τη ναυπήγηση πλοίων στην πρώτη αναθεώρηση του ΕΣΠΑ (Δ΄ ΚΠΣ). 

Ένας άλλος στόχος, την υλοποίηση του οποίου επιδιώκουν οι ίδιοι νησιώτες είναι το «μεταφορικό ισοδύναμο», δηλαδή η εξίσωση του χιλιομετρικού κόστους μεταξύ των εισιτηρίων τραίνων και πλοίων. Αυτό προϋποθέτει φυσικά την επιδότηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων και προς το παρόν έχει τη συγκατάθεση της Επιτρόπου Περιφερειών, αλλά προσκρούει στην αντίθεση 2 άλλων Επιτρόπων. Ο στόχος είναι εξαιρετικά σημαντικός για τη χώρα και ζωτικός για τα νησιά. Η μείωση του κόστους διακίνησης προσώπων και αγαθών προς τα και μεταξύ των νησιών θα εξαλείψει τη διευρυνόμενη ανισότητα μεταξύ των πολιτών στις νησιωτικές και στις άλλες περιοχές. Θα βοηθήσει την οικονομική και πληθυσμιακή ανάπτυξη των νησιών, που με τη σειρά τους θα αυξήσουν τα φορολογικά έσοδα, ενώ παράλληλα θα βοηθήσει να «ξεγκριζάρουν» αρκετά νησιά. 

Φυσικά δεν έχω την παραμικρή εμπιστοσύνη στους αρμόδιους πολιτικούς ότι θα προωθήσουν αυτό το στόχο. Άλλωστε έχουν δείξει απύθμενο μίσος προς τα νησιά. Επειδή όμως αφορά την επιβίωση των νησιωτών, είμαι βέβαιος ότι εκείνοι θα επιβάλουν μεσοπρόθεσμα την υλοποίησή του.

 

Πηγές: Έθνος 13.02.09, 07.04.09, 09.04.09, 12.04.09, Ελεύθερος Τύπος 11.08.08, 20.02.09, Τα Νέα 17.04.09, Το Βήμα της Κω 27.01.08, 20.12.08, 24.12.08.

Advertisements

3 thoughts on “Άγονη γραμμή

  1. Ρε Αγησια, απο τη μια πραγματικα χαιρομαι που τα γραφεις αυτα για να μαθαινονται, γιατι εμεις οι εκτος δεν τα παιρνουμε πρεφα. Απο την αλλη, αλλο ενα σοβαρο σου ποστ που με μελαγχολησε….

  2. Τι να κάνω, Δημήτρη! Τα σοβαρότερα θέματα της ελληνικής πραγματικότητας δε δημιουργούν αισιοδοξία ούτε για το παρόν ούτε για το μέλλον. Αλλά αν δεν τα θυμηθούμε τώρα, παραμονές εκλογών, πότε να τα θυμηθούμε; Κατόπιν εκλογής; για να κλαψουρίζουμε με το κακό που «μας βρήκε», αφού ποτέ δεν παραδεχόμαστε ότι εμείς το προκαλούμε;

  3. Παρα πολυ καλα κανεις και τα αναδεικνυεις. Ξερεις τι μου προκαλει μελαγχολια? Οχι τα λαμογια που τα κανουν. Αλλα τα κομματοπροβατα που επιμενουν να εκλεγουν τα ιδια λαμογια εκατερωθεν.

    Θα εχεις ακουσει για το σκανδαλο των βουλευτικων αποζημιωσεων εδω. Σε ερευνα που εγινε, τα δυο τριτα των ερωτηθεντων ζητανε προωρες εκλογες για αυτο το λογο. Επισης, το 80% των ερωτηθεντων δηλωσε οτι θα το σκεφτοταν σοβαρα να υποστηριξει ανεξαρτητους βουλευτες, ωστε να υπαρχει αποτελεσματικοτερος ελεγχος της κοινοβουλετυικης διαδικασιας. Δηλαδη, ακομα και οι σχετικα απολιτικοι Αγγλοι εχουν παρει το θεμα στα σοβαρα και το θεωρουν αιτια για εκλογες. Στην Ελλαδα απο το 2005 και μετα, καθε τρεις μηνες καινουριο σκανδαλο, αλλα δεν ιδρωνει το αυτι κανενος…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s