Αλέξανδρος, ο Μέγας Σπορεύς

Σε κάποιο σημείο βορείως του ποταμού Κωφήνα (Καμπούλ) και δυτικά του Ινδού υπήρχε μία διαφορετική πόλη, η Νύσα. Όταν πλησίαζε ο Αλέξανδρος, οι κάτοικοί της του έστειλαν τον Άκουφη, έναν από τους ισχυρότερους άντρες της, επικεφαλής 30μελούς αντιπροσωπείας. Του ζήτησαν να αφήσει την πόλη τους ελεύθερη για χάρη του Θεού Διονύσου, ο οποίος είχε χτίσει τη Νύσα για τους απόμαχους στρατιώτες του, όταν τερμάτισε την εκστρατεία του κατά των Ινδών κι επέστρεφε στην ελληνική θάλασσα (Αιγαίο Πέλαγος). Της έδωσε το όνομα της τροφού του, Νύσας, και το γειτονικό βουνό το ονόμασε Μηρό, επειδή κατά την παράδοση ο Διόνυσος κυοφορήθηκε στον μηρό του Δία. Οι Νυσαίοι ως απόδειξη ότι την πόλη έχτισε πράγματι ο Διόνυσος, έφεραν την ύπαρξη κισσού στην περιοχή τους, ενώ δεν φύτρωνε σε κανένα άλλο μέρος της Ινδίας, το ότι πήγαιναν στη μάχη υπό τον ήχο των τυμπάνων και των κυμβάλων και ότι η ἐσθής (τα ρούχα) τους ήταν κατάστικτη, όπως των ακολούθων του Διονύσου. Ισχυρίζονταν ακόμη ο Διόνυσος τους δίδαξε ένα χορό, που ήταν ίδιος με τον ελληνικό κόρδακα. Απέδιδαν με τόση άνεση την καταγωγή τους στους Έλληνες της ακολουθίας του Διονύσου, διότι, όπως καταγράφει με σαφήνεια ο Αρριανός, οι Νυσαίοι δεν ήταν Ινδοί (δηλαδή μελαψοί) και θα μπορούσαν να είναι πράγματι απόγονοι των Ελλήνων, που ακολούθησαν τον Διόνυσο στην εκστρατεία του. Το περιστατικό αυτό παρουσιάζει ενδιαφέρον, διότι στην ευρύτερη περιοχή της αρχαίας Νύσας ζουν σήμερα οι Καλάς, που ισχυρίζονται ότι είναι απόγονοι των στρατιωτών του Αλεξάνδρου.

Η ελληνική θρησκεία δεν είχε την αυστηρή δογματική τυποποίηση του χριστιανισμού και γι’ αυτό υπήρχαν πολλές παραλλαγές στον ίδιο μύθο. Σύμφωνα μ’ έναν απ’ αυτούς, ο Διόνυσος έφτασε ως την Αιθιοπία, όπου πολέμησε και νίκησε τον βασιλιά τους Θηριάδα. Μετά πήγε στην …. Ινδία. Όταν ο βασιλιάς των Ινδών Μύρρανος έμαθε ότι ο Διόνυσος και η ακολουθία του ήταν διαρκώς μεθυσμένοι, αποφάσισε να τον αγνοήσει. Μόλις όμως έμαθε ότι ο Διόνυσος πυρπολούσε τις πόλεις και την ύπαιθρο, πήγε να τον αντιμετωπίσει. Ο Διόνυσος οργίσθηκε με την ασέβεια του Ινδού βασιλιά και παρατάχθηκε για μάχη, μένοντας στο κέντρο, στο αριστερό κέρας πήγε ο Πάν και στο δεξί ο Σειληνός, που από το μεθύσι μετά βίας κρατιόταν πάνω στο γάιδαρο του. Με το πρόσταγμα του Διονύσου τα κύμβαλα της συνοδείας μετατράπηκαν σε ασπίδες, ενώ οι Βάκχες και οι Σάτυροι της συνοδείας όρμησαν στους έκπληκτους Ινδούς. Οι ελέφαντες των Ινδών κινήθηκαν κατά του Διονύσου, αλλά ο γάιδαρος του Σειληνού έβγαλε μία δυνατή κραυγή, οι Ινδοί τράπηκαν σε φυγή και ο Μύρρανος συνελήφθη. Μετά από λίγο ο Διόνυσος είχε υποτάξει όλη την Ασία και είχε επιβάλει τη λατρεία του. Τα ίδια περίπου, αλλά με λιγότερες λεπτομέρειες λέει κι ο Απολλόδωρος.

Ο παραπάνω μύθος είναι τόσο ασύνδετος και ασυνάρτητος, ώστε ο Αρριανός υποχρεώθηκε να κάνει το εξής καυστικό σχόλιο: «Την Νύσσα είχε κτίσει ο Διόνυσος, όταν εκστράτευσε κατά των Ινδών, χωρίς να ξέρουμε ποιος Διόνυσος, πότε και από πού εκστράτευσε κατά των Ινδών. Εγώ πάλι δεν μπορώ να πιστέψω πως είτε ο Θηβαίος Διόνυσος ξεκινώντας από τη Θήβα, είτε ο Λυδός Διόνυσος ξεκινώντας από τον Τμώλο, πήγε με στρατό στις Ινδίες και ενώ πέρασε από τόσα αξιόμαχα και άγνωστα στους Έλληνες έθνη, πολέμησε μόνο με τους Ινδούς». Δηλαδή, ο σοβαρότερος ιστορικός του Αλεξάνδρου δηλώνει ξεκάθαρα ότι

  1. δεν πιστεύει το μύθο, που οι παρατρεχάμενοι του Αλεξάνδρου ισχυρίζονται ότι τους αφηγήθηκαν οι Νυσαίοι, ενώ κάλλιστα θα μπορούσαν να τον έχουν σκαρώσει οι ίδιοι
  2. οι Νυσαίοι ήταν λευκοί και όχι μελαψοί, όπως οι Ινδοί (=Πακιστανοί), και προϋπήρχαν του Αλεξάνδρου στην περιοχή, όπου κατοικούν σήμερα οι Καλάς.

Κι όμως, οι λογής-λογής βαρεμένοι δεν επιτρέπουν στη λογική να χαλάσει το παραμύθι τους. Οι Καλάς είναι, λέει, απόγονοι των στρατιωτών του Μεγαλέξαντρου (που άλλη δουλειά δεν είχαν από το να σπέρνουν απογόνους με ιθαγενείς γυναίκες, ήτοι μιξοβάρβαρους), πήραν, ξανα-λέει, το εθνοτικό τους όνομα από τον άγνωστο στη γραμματεία στρατηγό Κάλα, το κάλυμμα της κεφαλής, που χρησιμοποιούν, προέρχεται, ματα-λέει, από τη μακεδονική καυσία και η γλώσσα  τους, ξανα-ματα-λέει, «διατηρεί» ακόμη μερικά από τα «αρχικά» ελληνικά στοιχεία της. Καημενούλη Γκρούεφσκι, όσο κι αν προσπαθείς να γίνεις καραγκιόζης, εμάς δε θα μας φτάσεις ποτέ!

Βέβαια, υπάρχουν και πιο σοβαροί άνθρωποι, που φαίνεται ότι αποφάσισαν να ξεκαθαρίσουν επιστημονικά τη σχέση των Μακεδόνων με αυτόν τον λαό με την ιδοευρωπαϊκή γλώσσα. «Στα ίχνη των Μακεδόνων με τη βοήθεια DΝΑ»  μας πληροφορεί Το Βήμα της 11.08.09 και «Ζει το… DΝΑ του Μεγαλέξαντρου;» αναρωτιούνται Τα Νέα επίσης της 11.08.09. Ελπίζω το προς σύγκριση μακεδονικό DΝΑ να ληφθεί από τη Φλώρινα ή καλύτερα από τη Μπίτολα, ώστε να αφυπνισθώμεν και να αντιμετωπίσωμεν το όλον ζήτημα μετά της δεούσης εθνικής σοβαρότητος. Άντε, γιατί πολύ ασχοληθήκαμε καλοκαιριάτικα με την καταστροφή του Παρθενώνα, την υστέρηση των δημοσίων εσόδων, τον μη ορισμό Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης, τα καρτέλ και άλλες σαχλαμάρες!

Advertisements

7 thoughts on “Αλέξανδρος, ο Μέγας Σπορεύς

  1. Μια Ισπανιδα γενετιστρια, το ονομα της οποιας μου διαφευγει, και θα το γραψω σε αλλο ποστ, εχει ηδη κανει μια τετοια ερευνα. Και οι Καλασα βγηκαν να μην εχουν σχεση με ευρωπαικους πληθυσμους γενικοτερα, με τους Ελληνες ειδικοτερα. Οποτε, ειτε οι Καλασα δεν ειναι απογονοι των Μακεδονων, η εμεις. Η και οι δυο, βεβαια….

  2. Με μια μικρη καθυστερηση, τα πληρη στοιχεια του αρθρου:

    Mansoor A, Mazhar K, Khaliq S, Hameed A, Rehman S, Siddiqi S, Papaioannou M, Cavalli-Sforza LL, Mehdi SQ, Ayub Q, 2004. Investigation of the Greek ancestry of populations from northern Pakistan. Humana Genetics 114(5):484-90

    Αντιγραφω τη συνοψη: Three populations from northern Pakistan, the Burusho, Kalash, and Pathan, claim descent from soldiers left behind by Alexander the Great after his invasion of the Indo-Pak subcontinent. In order to investigate their genetic relationships, we analyzed nine Alu insertion polymorphisms and 113 autosomal microsatellites in the extant Pakistani and Greek populations. Principal component, phylogenetic, and structure analyses show that the Kalash are genetically distinct, and that the Burusho and Pathan populations are genetically close to each other and the Greek population. Admixture estimates suggest a small Greek contribution to the genetic pool of the Burusho and Pathan and demonstrate that these two northern Pakistani populations share a common Indo-European gene pool that probably predates Alexanderrsquos invasion. The genetically isolated Kalash population may represent the genetic pool of ancestral Eurasian populations of Central Asia or early Indo-European nomadic pastoral tribes that became sequestered in the valleys of the Hindu Kush Mountains.

    Ενω αναγνωριζει στοιχεια ομοιοτητας στους Μπουρουσο και τους Παταν, τους Καλασα δεν τους θεωρει συγγενεις των Ελληνων.

  3. Δημήτρη, δεν καταλαβαίνω γιατί έπρεπε να περιμένουμε αποτελέσματα γενετικών αναλύσεων. Πώς μπορεί να χαρακτηρισθεί κάποιος, που ενώ έχουμε αρχαίες και αξιόπιστες πληροφορίες, ότι οι λαοί εκείνοι ΠΡΟυπήρχαν του Αλεξάνδρου, εκείνος επιμένει να τους θεωρεί απογόνους του;

    ΥΓ: πλάκα-πλάκα ο Γκρούεφσκι μας αντιγράφει πιστά. Οι Ρωμιοί θεωρούν Έλληνες την κάθε ελληνόφωνη Σάρα και Μάρα της ρωμαιο-βυζαντινής περιοχής, εκείνος θεωρεί προγόνους του, όσους είχαν το συνταγματικό όνομα του δικού του λαού. Χλαμύδες, ασπίδες και σπαθάκια οι Ρωμιοί το ’90, τα ίδια κι εκείνος σήμερα. Αργεί, αλλά μαθαίνει.

    Ρε. λες νάναι κι αυτός Ρωμιός;

  4. Το αστειο ειναι οτι μια εκ των συμμετεχοντων στην εργασια εκανε και μια αλλη, που συγκρινει μοντερνο και αρχαιο dna και βρισκει μεγαλο βαθμο ομοιοτητας. Τοτε, για τους ελληναραδες, ηταν μεγαλη επιστημονας. Η οποια γρηγορα επεσε απο το βαθρο και εγινε εβραιοκινητη ψευτοεπιστημονας λογω αυτης της μελετης.

    Οσο για τον Γκρουεφσκι, λογικο ειναι να κανει τα ιδια χαζα με εμας. Τουρκοσποροι και οι δυο…….

  5. Ορισμένες πληροφορίες για να συμβάλω στη συζήτηση:

    Πριν κάμποσα χρόνια, βρέθηκα σε μια εκδήλωση που θα μιλούσε κάποιος για έναν αρχαίο Ελληνικό λαό. Όταν τελείωσε, συζήτησα με τον ομιλητή. Ήταν ένας νεαρός Έλληνας δάσκαλος που είχε πάει στο Πακιστάν για αναρρίχηση, την μεγάλη του αγάπη. Εξοπλισμό νοίκιασε από κατάστημα μας μεγάλης πόλης. Ο ιδιοκτήτης του είπε ότι κατάγεται από τον Ισκαντάρ, τον Μεγαλέξανδρο. Του είπε και για μια φυλή Ελλήνων, στρατιωτών του Μεγαλέξανδρου, που ξέμειναν στην περιοχή και μετά το θάνατο του βασιλιά τους και του πολέμους των επιγόνων, αποκόπηκαν και ξέμειναν εκεί. Ακολούθησε την πορεία που του υπέδειξαν και βρήκε το χωριό των Καλάς. Μου έδειξε και φωτογραφίες. Πράγματι, οι φορεσιά των γυναικών έμοιαζε με αυτών των αρχαίων Μακεδόνων, που βλέπουμε ακόμη στα διάφορα πανηγύρια στη χώρα μας. Ο δάσκαλος μου είπε ακόμη ότι είναι η μόνη φυλή που φτιάχνει κρασί και χορεύει κυκλικούς χορούς (το τελευταίο το είδα σε φωτογραφίες).
    Ούτε ο δάσκαλος, είτε και εγώ, είμαστε γλωσσολόγοι, εθνολόγοι ή ιστορικοί. Η ιστορία όμως ήταν πολύ γοητευτική. Τότε, σχεδόν τον πίστεψα. Σήμερα με βάλατε σε προβληματισμούς και ανάγνωση και σχεδόν τον ακύρωσα.

    Υ.Γ. Σύμφωνα με τα όσα μου είχε πει εκείνος ο δάσκαλος, οι φυλή των Καλάς αντιμετώπιζε προβλήματα από έλλειψη τροφίμων, ανύπαρκτη υγειονομική περίθαλψη κλπ. Η Ελλάδα, δια της διδασκαλικής ομοσπονδία (όπως έμαθα αργότερα από τον Τύπο), έστειλε εκεί αντιπροσωπεία της που έχτισε… Ελληνικό σχολείο!

    Συγνώμη για το σεντόνι, είναι νομίζω ότι είναι ένας καλός μύθος για να ασχοληθεί κανείς μαζί του στον ελεύθερο χρόνο. Αν υπάρχουν λοιπόν κάποιες παραπομπές για περισσότερες πληροφορίες, θα σας ήμουν υπόχρεος.

    Παράγραφος

  6. Παράγραφε,
    όπως λες είναι ένας καλός μύθος, για να ασχοληθεί κανείς μαζί του στον ελεύθερο χρόνο του. Πιθανώς οι Καλάς να σκάρωσαν τα περί καταγωγής του από τον Αλέξανδρο, επειδή ο Αλέξανδρος δεν έχει αρνητική αντιμετώπιση από τους μουσουλμάνους, οι οποίοι τους πίεζαν να αφομοιωθούν.
    Μπορείς να βρεις πολλές πηγές στο διαδίκτυο και ένα καλό σημείο εκκίνησης είναι η Βίκι με τις παραπομπές της: http://en.wikipedia.org/wiki/Kalasha_of_Chitral#Language

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s