Μας φθονούν!!!!

Του Ιωάννου από το Έθνος

Ε, φυσικά! Ποιός άλλος λόγος μπορεί να υπάρχει για τις αλλεπάλληλες σφοδρές επιθέσεις των διεθνών οίκων αξιολόγησης και των Ευρωπαίων εταίρων εναντίον της Ελλάδας;

Βέβαια αυτό για τις καθαρότερες θάλασσες σηκώνει μια κάποια συζητησούλα, ενώ προσωπικά δεν ξέρω κανέναν που κάνει σιέστα κάθε μεσημέρι. Αντίθετα, ξέρω ότι στις 30 Οκτωβρίου 2009, σχεδόν μόλις ανέλαβε το υπουργείο, ο υπουργός Οικονομικών ανέθεσε σε μια επιτροπή με τα κορυφαία στελέχη της Τράπεζας της Ελλάδος, του ΚΕΠΕ, του ΙΟΒΕ και της ΓΣΕΕ να συντάξουν μια έκθεση για τα αίτια της αναξιοπιστίας των δημοσιονομικών στοιχείων. Μερικές από τις διαπιστώσεις της ανεξάρτητης επιτροπής για τον τρόπο συλλογής και παρακολούθησης των δημοσιονομικών στοιχείων είναι οι ακόλουθες:

  1. Δεν περιλαμβάνονται οι πιστώσεις προμηθευτών. Το Ευρωπαϊκό Σύστημα Εθνικών Λογαριασμών δεν προβλέπει κάτι τέτοιο επειδή οι οφειλές του Δημοσίου πρέπει να εξοφλούνται το αργότερο εντός 60 ημερών. Στην Ελλάδα, όμως όπου δεν κάνουν κουμάντο οι Κουτόφραγκοι, δεν τηρείται ο κανονισμός για την έγκαιρη εξόφληση, με αποτέλεσμα να συσσωρεύονται χρέη δισεκατομμυρίων, τα οποία αργότερα οδηγούν σε αναθεώρηση του ελλείμματος και του χρέους – φυσικά προς τα πάνω. Η πλέον χαρακτηριστική περίπτωση είναι αυτή των δημοσίων νοσοκομείων, τα οποία έως τις 30 Σεπτεμβρίου του 2009 χρωστούσαν στους προμηθευτές τους (για την περίοδο 2005 – Σεπτεμβρίου 2009) 6,3 δισεκατομμύρια  ευρώ.
  2. Το υπόλοιπο του χρέους δεν περιλαμβάνει τον δανεισμό διαφόρων δημοσίων φορέων, ο οποίος έχει πραγματοποιηθεί με την εγγύηση του Δημοσίου. Το εγγυημένο από το Δημόσιο χρέος έφθασε στο τέλος του 2009 τα 26,2 δισεκατομμύρια ευρώ (ή 10,9% του ΑΕΠ), από 6,2% του ΑΕΠ το 2002. Το 40% περίπου αυτού του χρέους το οφείλει ο ΟΣΕ και δεν είναι σε θέση να το αποπληρώσει, άρα θα το πληρώσουμε όλοι εμείς. Στο μεταξύ έχει στηθεί η εξής φάμπρικα: για να μην αυξηθούν το έλλειμμα του προϋπολογισμού και το χρέος, διάφοροι δημόσιοι φορείς εξωθούνται (από ποιους άραγε;) σε τραπεζικό δανεισμό με την εγγύηση του Δημοσίου (που δεν καταγράφεται ως χρέος), συνήθως με μεγαλύτερο επιτόκιο απ’ ό, τι εάν δανειζόταν απ’ ευθείας το Δημόσιο και στη συνέχεια επιχορηγούσε αυτούς τους φορείς. Με τον τρόπο αυτό, σημαντικές υποχρεώσεις του Δημοσίου παραμένουν διάχυτες στο τραπεζικό σύστημα για μερικά έτη, χωρίς να εμφανίζονται στο χρέος. Οταν οι υποχρεώσεις αυτές αναληφθούν επίσημα από το Δημόσιο, προκαλείται αιφνίδια αύξηση του χρέους, η οποία -κατά πολλούς Ελληναράδες- ουδόλως αφορά τους Κουτόφραγκους.
  3. Στο μέλλον, πολύ σημαντικές αναθεωρήσεις του ύψους του χρέους είναι δυνατόν να προέλθουν από τις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για την κατασκευή δημοσίων έργων. Κατά τη διάρκεια του 2008 και του 2009 υπογράφτηκαν πολλές τέτοιες συμβάσεις. Προς το παρόν, κανένα από αυτά τα έργα δεν έχει ταξινομηθεί ως δημόσια επένδυση και δεν έχει επιβαρύνει το έλλειμμα ή το χρέος της γενικής κυβέρνησης. Για να ταξινομηθούν, όμως, οι επενδύσεις αυτές ως ιδιωτικές θα πρέπει να πληρούν ορισμένα κριτήρια που έχει θέσει η Eurostat. Το πιθανότερο είναι ότι οι περισσότερες συμπράξεις που έχουν υπογραφεί έως τώρα δεν πληρούν αυτά τα κριτήρια και τελικά θα επιβαρύνουν το χρέος, όταν αξιολογηθούν από την Eurostat.
  4. Τα δημοσιονομικά στοιχεία διακινούνται ατύπως και ανεύθυνα, τα απολογιστικά στοιχεία των δήμων δημοσιοποιούνται με καθυστέρηση αρκετών ετών, το διπλογραφικό λογιστικό σύστημα των νοσοκομείων ακόμη δεν έχει σχεδιαστεί,  η παρουσίαση ισολογισμών από τους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης δεν έχει προχωρήσει και μόλις το 2007, η διοίκηση του ΙΚΑ, για πρώτη φορά μετά πάρα πολλά χρόνια, παρέδωσε στο Δ. Σ. τους ισολογισμούς των ετών 2000, 2001, 2002, 2003, 2004 και 2005 και η επιτροπή καταλήγει στο συμπέρασμα πως «οι διοικητικές πηγές δεν προσφέρουν πληροφόρηση που να καθίσταται άμεσα αξιοποιήσιμη για την κατάρτιση των εθνικών λογαριασμών της χώρας και ειδικότερα για τον υπολογισμό χρηματοοικονομικών και μη χρηματοοικονομικών λογαριασμών των φορέων εκτός Γενικής Κυβέρνησης» (Καθημερινή 21.01.10).

Αυτά, που το ελληνικό Υπουργείο Οικονομικών αγνοούσε μέχρι πρόσφατα, οι Κουτόφραγκοι τα είχαν τούμπανο εδώ και χρόνια. Γι’ αυτούς η διαβόητη απογραφή της Νέας Δημοκρατίας δεν ήταν μια απλή πολιτική παρόλα, που ξεχάστηκε μετά από 1-2 χρόνια. Αφού μας υπενθύμισαν ότι «ήδη το 2004 η Ελλάδα είχε αναθεωρήσει τα δημοσιονομικά στοιχεία, αποκαλύπτοντας ότι το δημόσιο έλλειμμα είχε υπερβεί το όριο του 3 % του ΑΕΠ καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου 1997-2004, με αποτέλεσμα να κινηθεί η διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος, η οποία έκλεισε το 2007», το Ecofin κάλεσε την κυβέρνηση να πάρει μέτρα για τη βελτίωση του ελληνικού συστήματος συλλογής και επεξεργασίας στατιστικών στοιχείων, ώστε να τεθεί επιτέλους ένα τέλος στην παρουσίαση πλασματικών δεδομένων, όσον αφορά το ύψος των ελλειμμάτων της χώρας (Ελευθεροτυπία 16.01.10).

Κι επειδή οι Κουτόφραγκοι έχουν κατέβει από τα δέντρα τους εδώ και πάρα πολύ καιρό, δεν σηκώνουν εξυπνάδες ούτε καν από τους απογόνους του Περικλή και του Φειδία. Αφού μας είπαν ορθά-κοφτά «Το παιχνίδι τέλειωσε!», η Eurostat αρνήθηκε να επικυρώσει τα δημοσιονομικά στοιχεία, που υπέβαλε η κυβέρνηση τόσο για το 2009 όσο και για τα προηγούμενα χρόνια, διότι παραμένουν αναπάντητα ερωτήματα αναφορικά (όπως πληροφορήθηκε κι ο ΥπΟικ μας) με τα οικονομικά στοιχεία των ασφαλιστικών ταμείων, τα χρέη των νοσοκομείων και τις συναλλαγές μεταξύ της κυβέρνησης και των δημόσιων επιχειρήσεων (Καθημερινή 12.01.10). Συγκεκριμένα, η Γιούροστατ στα υποβληθέντα τον Aπρίλιο και Oκτώβριο του 2009 ελληνικά έγγραφα για τη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος βρήκε (Έθνος 08.01.10):

  1. Σοβαρές ανωμαλίες, συμπεριλαμβανομένης και της υποβολής λανθασμένων στοιχείων, μη σεβασμού λογιστικών κανόνων, καθώς και του τάιμινγκ της υποβολής τους,
  2. «Φτωχή» συνεργασία μεταξύ των αναμεμειγμένων εθνικών υπηρεσιών στη σύνταξη των στοιχείων για τη διαδικασία των υπερβολικών δημόσιων ελλειμμάτων, όπως και έλλειψη ανεξαρτησίας της EΣYE και του Γενικού Λογιστηρίου του Kράτους από το υπουργείο Oικονομικών,
  3. Ενα πλέγμα κανόνων και ένα δημόσιο λογιστικό σύστημα ακατάλληλα για τη σωστή καταγραφή και υποβολή των στατιστικών για τη διαδικασία του υπερβολικού ελλείμματος, ειδικότερα δε μία αδιαφανή και ακατάλληλα ενημερωμένη τήρηση των βιβλίων,
  4. Ελλειψη υπευθυνότητας στην παροχή, σε προσωπικό επίπεδο, διαφόρων στοιχείων που εντάσσονται στο κείμενο για τη διαδικασία υπερβολικού δημ. ελλείμματος, δηλαδή απουσία γραπτών, τεκμηριωμένων στοιχείων.

Ας αφήσουμε λοιπόν την πατριωτική μπουρδολογία κατά μέρος κι ας αντιληφθούμε επιτέλους ότι μας πήρανε χαμπάρι. Οι Ευρωπαίοι ό,τι θέλουν από την Ελλάδα τους το εξασφαλίζουμε κάθε καλοκαίρι έναντι αμοιβής κι αν κάποιο καλοκαίρι δεν μας έρθουν αρκετοί, κλαίμε με μαύρο δάκρυ. Από τους Έλληνες οι Ευρωπαίοι δεν θέλουν σχεδόν τίποτα! Άλλωστε ούτε δανεικά, ούτε επιδοτήσεις, ούτε ιδέες παίρνουν από τους Έλληνες. Απλώς απαιτούν να μην τους πάρουμε στο λαιμό μας με τις μαλακίες μας και ουδόλως τους απασχολεί αν θα κόψουμε το λαιμό μας. Και θα τον κόψουμε το λαιμό μας, όπως θα φανεί στην επόμενη ανάρτηση.

Advertisements

2 thoughts on “Μας φθονούν!!!!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s