Εικαστικές απόψεις

Στον οδικό κόμβο στην είσοδο της πόλης αποφασίσθηκε να τοποθετηθεί ένα γλυπτό με θέμα την αρπαγή της Ευρώπης. Μόλις έγινε γνωστό ότι επελέγη το παραπλεύρως γλυπτό, ξεσηκώθηκε θύελλα διαμαρτυριών και διατυπώθηκαν πολλές αντιρρήσεις. Ούτε και σε μένα αρέσει το επιλεγέν γλυπτό, σαφώς θα προτιμούσα κάποιο από τα αρκετά κλασσικά, που είχαν συνυποβληθεί και γι’ αυτό το καταψήφισα σε σχετική δημοσκόπηση τοπικής εφημερίδας. Πιστεύω δε ότι θα έπρεπε να είχε επιλεγεί ένα αρχαιοπρεπές έργο, διότι αφενός είναι πολύ πιο κοντά στην αισθητική του μέσου πολίτη και αφετέρου η θέση του απέχει μόλις 100 μέτρα από τον δυτικό αρχαιολογικό χώρο, ο οποίος έχει εγκριθεί να ενοποιηθεί με τους άλλους δύο (κεντρικό και συνοικία λιμένος) μέσω του ΕΣΠΑ.

Ένα θετικό της δημοτικής Αρχής είναι ότι εξέθεσε τις μακέτες όλων των υποψηφίων γλυπτών στο κοινό για λίγες ημέρες, ώστε όλοι να αποκτήσουν ιδίαν αντίληψη. Όταν επισκέφθηκα με μερικούς φίλους κι εγώ την έκθεση, η υπεύθυνη μας έκανε μια πολύ χρήσιμη ενημέρωση.  Είναι σαφές ότι δεν μπορεί να υπάρξει ταύτιση των εικαστικών απόψεων όλων και γι’ αυτό ο νόμος προβλέπει η επιλογή των γλυπτών να γίνεται από επιτροπή με συγκεκριμένη σύνθεση. Επίσης είναι γνωστό το βρετανικό ευφυολόγημα ότι η καμήλα είναι ένα άλογο σχεδιασμένο από μία επιτροπή.

Έστω λοιπόν ότι όντως τον εικοστό πρώτο αιώνα έπρεπε να επιλεγεί γλυπτό σύγχρονης τεχνοτροπίας. Έχει μια λογική βάση αυτό το επιχείρημα και μη έχων κάποια τυπική πιστοποίηση περί τα εικαστικά ας σιωπήσω και ας περιμένω να δω την αντοχή του γλυπτού στον χρόνο. Ωστόσο, αυτή η διαφαινόμενη αναντιστοιχία της απόφασης με τη γνώμη του κοινού με έκανε να δω διαφορετικά κάποια σημεία της πόλης, που καθημερινά περνάμε από μπροστά τους.

Π.χ. το Ηρώον, όπου κάθε τόσο μαζεύονται Αρχές, παρατρεχάμενοι και ο Σύλλογος για την καταπολέμηση της πιτυρίτιδας. Μόνο εγώ βλέπω ότι είναι μια αφαιρετική απεικόνιση της Απτέρου Νίκης, σαν την επίσης αφαιρετική απεικόνιση της υπό κατασκευήν αρπαγής της Ευρώπης; Μόνο εμένα ξενίζει αυτή η εικαστική επιλογή; Μόνο εγώ βλέπω ότι συν τοις άλλοις είναι και σε λάθος σημείο; Εντάξει, κάποιοι κάποτε το μπουτσώσανε εκεί, διότι έλειπε τοιούτον τι από την πόλη. Τώρα, με επικείμενη την ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων, την οποία ξεκίνησαν οι Ιταλοί κατακτητές και μετά από 7 δεκαετίες ενσωμάτωσης το ρωμέικο δοβλέτι αποφάσισε εσχάτως να την ολοκληρώσει (φυσικά με ευρωπαϊκά λεφτουδάκια), το Ηρώον δεν κλείνει μία από τις κύριες προσβάσεις στη συνοικία του λιμένος;

Κι αν υποθέσουμε ότι στο Ηρώον κάνουμε τους Κινέζους ένεκα η πατριδοτέτοια ορθότης, ποιά δικαιολογία να υπάρχει άραγε για το συντριβάνι της πλατείας Κονίτσης; Πόσο ταιριάζει με την εικαστική άποψη του διαμαρτυρόμενου για την Ευρώπη Κώου, όταν σχεδόν πάντοτε είναι εκτός λειτουργίας με αποτέλεσμα να προβάλλει σαν αυτό ακριβώς, που είναι: μια σκουριασμένη τενεκεδοκατασκευή! Άραγε ξεχάσαμε ότι οι επιλέξαντες το συγκεκριμένο συντριβάνι χρησιμοποίησαν τότε την ίδια ακριβώς επιχειρηματολογία με τους επιλέξαντες την Ευρώπη τώρα;

Αλλά κι αν ακόμη είχε επιλεγεί κάποιο κλασσικό γλυπτό της Ευρώπης, θα είχε αποφύγει την κριτική, που δέχεται και το επίσης κλασσικό και -κατά τη γνώμη μου- εξαιρετικό γλυπτό του Ιπποκράτη στον πρώην ανθόκηπο; Είχα ακούσει παλαιότερα κάποιες χλιαρές ενστάσεις (λ.χ. «αράπης ήταν ο Ιπποκράτης;», «σαν υδροκέφαλο τον κάμανε», «γιατί βάλανε τόσο κόσμο γύρω του; με το κομμάτι πληρώθηκε ο καλλιτέχνης;») αλλά δεν ήξερα ότι τις συμμερίζονται τόσοι πολλοί, όσοι εμφανίστηκαν επ’ ευκαιρία της συζήτησης για το γλυπτό με την αρπαγή της Ευρώπης. Αναρωτιέμαι, λοιπόν, γιατί τόσον καιρό (μην ξεχνάμε ότι το σύμπλεγμα του Ιπποκράτη ήταν υπό κατασκευή πάνω από μία δεκαετία και τοποθετήθηκε μόλις προ λίγων ετών) δεν είχαν ακουστεί όλες αυτές οι ενστάσεις με την ένταση, που άκουσα να εκφέρονται τώρα. Επίσης αναρωτιέμαι γιατί δεν γίνεται ανάλογος σάλος με το θάψιμο πίσω από ένα περίπτερο του γλυπτού του Ιπποκράτη, του πατέρα της Ιατρικής και διάσημου προγόνου μας, το οποίο τόσο ταλαιπωρούμε με την άλλη, ιστορικώς μεν παρά φύσιν, εικαστικώς δε πάρα πολύ συζητήσιμη αναπαράσταση του δήθεν όρκου του Ιπποκράτη στο Ασκληπιείο. Μήπως, διότι αυτό (νομίζουμε ότι) φέρνει παραδάκι εξ Εσπερίας ή μήπως επειδή έτσι προβάλλουμε εαυτούς ως απευθείας απογόνους©® του Μεγάλου Ιατρού και συνεπώς κάνουμε και καμιά εικαστική γαργάρα;

Τελικά, οι αντιδράσεις όλων μας για το νέο γλυπτό θα ήταν δικαιολογημένες, αν ήταν το πρώτο αυτής της τεχνοτροπίας. Αφού δεν είναι το πρώτο, δύο τινά συμβαίνουν. Ή ο μέσος Κώος ξεχνάει πολύ εύκολα και συμβιβάζεται γρήγορα με ό,τι ισχυρίζεται ότι τον ενοχλεί, οι ιθύνοντες τον έχουν πάρει χαμπάρει, τον ακούνε βερεσέ και κάνουν ό,τι γουστάρουν. Ή επειδή έρχονται εκλογές σε δύο μήνες περίπου, κάποιοι βρήκαν ακόμη ένα επιχείρημα κατά του νυν δημάρχου. Φυσικά, κάλλιστα μπορεί να ισχύουν και τα δύο ταυτόχρονα. Εκείνο, που δεν φαίνεται να υπάρχει, είναι η εικαστική ευθιξία των συμπολιτών μου. Εκτός κι αν με αφορμή την αρπαγή της Ευρώπης δοθεί ένα σαφέστατο μήνυμα στους κατά νόμον υπευθύνους ότι την επόμενη φορά καλά θα κάνουν να επιλέξουν το εικαστικό αντικείμενο, που αρέσει στους πολίτες και όχι στους ίδιους.

Advertisements

3 thoughts on “Εικαστικές απόψεις

  1. η καμήλα είναι ένα άλογο σχεδιασμένο από μία επιτροπή: τι εννοείς εδώ, Γιώργο;

  2. Δηλαδή, οι αποφάσεις των επιτροπών δεν οδηγούν πάντετε σε επιθυμητά αποτελέσματα.

  3. Γιώργο, το γλυπτό του Ιπποκράτη θα ήθελε πολύ να είναι κλασσικό. Το κλασσικής εποχής άγαλμα, το βλέπεις και νομίζεις ότι αναπνέει. Έχει μια δυναμική, έχει παραμορφώσεις, μη συμμετρικό, άσε την ευρωστία του ανθρωπίνου σώματος, μέγεθος μεγαλύτερο του φυσικού για να προκαλεί δέος, καμία λοιπόν σχέση με τα καχεκτικά κακέκτυπα του Ανθόκηπου. Ή για παράδειγμα τον Ποσειδώνα στο Μαστιχάρι (μικρόσωμος προβάλλει το μπούτι από το φουστάνι λες και κάνει πεζοδρόμιο, ο πραγματικός Ποσειδώνας θα φέρει τον κατακλυσμό στο νησί αν το πάρει είδηση).
    Ακόμα και οι Ρωμαίοι με τα αντίγραφα τους, τότε, δεν μπόρεσαν να φτάσουν
    αυτή την τελειότητα.
    Ας μην έχουμε αυταπάτες, όλοι βάρβαροι είμαστε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s